Thursday, October 2, 2014

7 sebab kenapa supplement itu perlu

As salam..

Kenapa supplement itu perlu dan penting??

Bagi saya la kan, yang hidup dalam zaman yang serba canggih dan serba pantas ni, saya amat2 memerlukan sesuatu yang berkhasiat bagi menggantikan makanan2 yang berkhasiat dan seimbang. Ini kerana, sebagai seorang anak, seorang isteri, seorang ibu kepada keluarga saya, saya tidak punya banyak masa yang terluang untuk penjagaan diri. Kadang2, makan pun apa yang sempat je dan ada depan mata je. Jadi, supplement atau makanan tambahan ni amat penting bagi saya untuk membantu saya sihat dan cergas setiap hari.

7 sebab kenapa supplement itu penting:-

🍎 Kita sering terdedah terhadap pencemaran alam sekitar dan radikal bebas yang menjejaskan kesihatan badan

🍏 Badan kita memerlukan dos yang lebih tinggi bagi sesetengah nutrien. Nutrien hanya boleh didapati dari pemakanan yang sihat,  bersih dan berkualiti

🍊 Buah-buahan dan sayur-sayuran mungkìn terjejas dan tercemar akibat racun serangga atau bahan kimia lain

🍋 Mengamalkan gaya hidup yang tidak sihat seperti kurang bersenam/bersukan dan merokok

🍅 Rutin pemakanan kebanyakan rakyat di Malaysia yang tidak menghiraukan makanan seimbang

🍆Ganguan penyerapan nurien dari makanan akibat dar pengambilan minuman berkafein, gula berlebihan dan garam berlebihan

🍇 Kehilangan nurien dalam makanan terutamanya di kedai2 makan, restoran makanan segera dan sebagainya.

Oleh itu, amalkan lah pengambilan supplement atau makanan tambahan ini berserta minum air kosong sekurang2nya 3 liter sehari untuk kesihatan dan kecerdasan sepanjang hari.

Selain itu supplement juga boleh membantu menjaga dan melindungi tubuh kita dari pelbagai penyakit.