Wednesday, September 17, 2014

Hijrah & korban

As salam.. lamanya x bersiaran.. semuanya disebabkan penghijrahan kisah hidup saya membuatkan rutin hidup saya perlu dijadualkan semula..
September 2014, mula kerja ditempat baru.. segalanya baru untuk saya.. dan bermulalah warna2 baru dalam kehidupan. Segalanya perlu diatur untuk menyempurnakan tugas dan amanah.. semuanya untuk membahagiakan diri dan keluarga.
Jom saya share rutin baru dalam perjalanan harian saya.. walaupun memenatkan tapi saya rasa bahagia.. Alhamdulillah syukur kehadrat Illahi atas segalanya.. Terima kasih jugak kepada supplement2 Shaklee yg banyak membantu saya cergas setiap hari.
Bangun seawal 5.30am.. dimulakan dengan mengadap Pencipta.. keluar rumah jam 6.30am.. tgglkan anak2 yg masih tido lagi.. drove to kl.. mengadap jem.. sampai ofis jam 8.00am.. rileks sebentar kat parking lot coz start keje jam 9.00am.. balik jam 7.00pm walaupun masa kerja tamat jam 6.00pm.. mengadap jem lagi.. smpi umah jam 8.30 atau nearly 9.00pm.. anak2 ada yg dah tido dan ada yg belum.
So, setiap hari keluar gelap balik gelap.. kadang2 berkesempatan bergurau ngan anak2, kadang cuma sempat dodoikan diorg tido je.. 2 minggu rutin yang sama.. pastu tak boleh tahan. Cost perjalanan ke tempat kerja terlalu tinggi.. sehari campur ngan belanja makan dah rm50.. macam mana nak menyimpan camni. Bila dah berfikir2, terpaksa la fikirkan alternatif. Naik train pulak..
Minggu ketiga berhijrah lagi.. dari memandu kereta ke tempat kerja sekarang berjinak2 pulak naik train.. dah lama gak tak bergerak cergas ni.. Tapi sentiasa berdoa pada Allah semoga segalanya dipermudahkan.. Alhamdulillah.. dapat jugak berjimat. Dari rm50 sehari sekarang cuma belanja rm15 je sehari. Distance dari office ke train station ni tak la jauh sangat. Tapi disebabkan dah lama x berjalan-jalan, lelemak dibadan ni pun dah semakin manja dan selesa. So, bila berjalan sikit dah termengah2 dan berpeluh. Well, untuk kesihatan saya jugak, akan saya teruskan amalan berjalan ini sebagai satu langkah exercise. Semoga lebih mudah la lelemak yang dah berkampung dalam badan ni keluar dari perkampungannya.. hahahaha.
Ok, sekian. Semoga hijrah dan korban ni menjadi langkah permulaan baru untuk saya berjaya hingga kepuncak dan mencapai apa yang saya impikan.. 