Monday, July 14, 2014

THALASSEMIA & VIVIX

As salam semua..

Lama tak meng'update' blog. Hari ni saya nak terangkan sikit berkenaan penyakit Thalasemia dan bolehkah Vivix Shaklee membantu Thalassemia carrier ini..


APA ITU THALASEMIA??

Thalassemia adalah kelainan darah yang diturunkan melalui keluarga (diwariskan). Di mana tubuh membuat membuat bentuk abnormal hemoglobin/HB (protein dalam sel darah merah yang membawa oksigen). Gangguan tersebut mengakibatkan kehancuran yang berlebihan pada sel darah merah yang mengarah ke anemia.


Hemoglobin/HB terdiri dari 2 protein:
1. alpha globin
2. beta globin


Thalassemia terjadi bila ada kerosakan dalam gen yang membantu produksi mengawal salah satu protein.

Thalassemia terbagi 2 jenis utama:

1. Alpha thalassemia
2. Beta thalasemia

Alpha Thalassemia terjadi ketika gen yang berhubungan dengan alpha protein hilang atau berubah (bermutasi). Beta Thalassemia terjadi ketika cacat gen yang sama mempengaruhi produksi protein beta globin.


Alpha Thalassemia terjadi paling umum dari orang Asia Tenggara, Timur Tengah, Cina dan orang keturunan Afrika. Beta Thalassemia terjadi pada orang asal Mediterania dan lebih sedikit terjadi di Cina, negara Asia lainnya, Afrika-Amerika.


Ada banyak bentuk Thalassemia, setiap jenis memiliki subtype yang berbeza, baik alpha Thalassemia & beta Thalassemia meliputi 2 bentuk

1. Thalassemia mayor
2. Thalassemia minor


Thalassemia mayor adalah mewarisi gen thalassemia dari kedua orang tuanya. Thalassemia minor adalah mewarisi gen thalassemia dari salah satu orang tua. Alpha Thalassemia biasanya boleh menyebabkan kematian bayi yang belum lahir atau di saat bersalin atau tahap akhir kehamilan. Anak-anak yang lahir dengan Thalassemia mayor adalah normal saat lahir tetapi akan mendapatkan anemia berat selama tahun pertama kehidupan.


Pengubatan Thalassemia mayor adalah transfusi darah secara teratur. Ada pula transplantasi sumsum tulang belakang dapat membantu mengubati beberapa pesakit terutama anak-anak Thalassemia. Harapan Thalassemia adalah mendapatkan transfusi darah rutin dan terapi untuk menghilangkan zat besi dari tubuh.

Kaunseling genetik dan skrining prenatal diperlukan bagi membantu orang dengan riwayat Thalassemia yang merancang untuk memiliki anak.




BAGAIMANA VIVIX MEMBANTU PESAKIT THALASSEMIA??

Vivix adalah suplemen yang terbaik untuk penghidap thalassemia kerana Vivix cukup baik untuk memperbaiki sel, menghapuskan radikal bebas, memperbaiki DNA.

Menurut penelitian Wayne R. Leifert, Ph.D., dan Mahinda Y. Abeywardena, Ph.D., (Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation di Adelaide, Australia) yang diterbitkan November 2008 lewat jurnal Nutrition Research.

Dengan mengkonsumsi anggur yang kaya dengan senyawa kimia bernama Polifenol (khususnya anggur merah), akan mengurangi & mencegah perkembangan penyakit degeneratif seperti penyakit kardiovaskular. Dengan kata lain, mencegah serangan jantung.



INFO PENTING!!!

Pengambilan iron yang berlebihan oleh pesakit Thalassemia boleh memudaratkan diri mereka. Jadi pesakit thalassemia TIDAK BOLEH mengambil supplemen Vitalea Shaklee kerana telah diformulasikan dengan tambahan IRON didalamnya.



Siapa lagi yang perlukan VIVIX Shaklee?

1. Pesakit SLE
2. Mereka yang berisiko penyakit kanser akibat keturunan / sudah pun menghidap kanser
3. Diabetes
4. Strok
5. Darah Tinggi
6. Cyst
7. Bantu baikpulih ketagihan merokok
8. Mempunyai masalah mata
9. Pesakit jantung
10. Bantu kurangakn insiden nyanyuk
11. Anti Penuaan
12. Mereka yang ingin kurangkan apa jenis penyakit








Setiap penyakit pasti ada ubatnya kecuali mati. Yang penting apabila kita ditimpa musibah atau penyakit, jangan terlalu cepat berputus asa. Usaha, doa dan tawakal perlu seiring dan tanpa henti, insyaAllah mampu untuk merubah takdir kita. Allah juga suka ummatnya yang berusaha. Bukan hanya berserah padaNya sahaja..

So, ingatlah orang2 yang menyayangi kita. Don't give up and loose hope.

JOM SIHAT!!!


Untuk belian secara online, sila klik:




Mudah, cepat dan selamat..


**********************************************************************************************************************************

ID: 911023

Untuk pembelian/maklumat lanjut sila:
email: irenekass.fifi@gmail.com
sms/w.app/telegram: 0126509036